Reis naar Port au Prince - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Cees Breugel - WaarBenJij.nu Reis naar Port au Prince - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Cees Breugel - WaarBenJij.nu

Reis naar Port au Prince

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

15 Oktober 2011 | Haïti, Port-au-Prince

Reizen naar Haïti is altijd ingewikkeld. Tot nu toe deed ik dat via Amerika. Nadeel is dat je daar allerlei uitgebreide immigratie-procedures moet ondergaan, en dat je er een nacht moet slapen omdat er geen goede aansluiting is. Daarom deze keer de route via Guadeloupe, een Frans eilandje midden tussen de Nederlandse Antillen. Dit betekent: eerst naar Parijs vliegen, daar met de bus dwars door Parijs heen naar een ander vliegveld, en daarvandaan naar Guadeloupe vliegen. Vervolgens is het dan nog krap twee uur vliegen naar Port au Prince. Het lukt allemaal, hoewel de overstap in Parijs kantje boord was vanwege een bus die niet verscheen. Ik reis samen met collega's Leen Stok, Luuk van Schothorst en Hanneke Post. Enkele andere collega's zijn al in Haïti of komen later.

Dit is mijn eerste reis naar Haïti na de aardbeving, die hier diepe sporen heeft getrokken. Je kunt geen mens spreken of hij is wel een familielid, een vriend of een collega verloren. Vanuit het vliegtuig zien we al ‘gruishellingen’, maar dan wel van het puin van ingestorte huizen. Het is te laat om alles bij daglicht te kunnen zien, en gelukkig is er al veel puin opgeruimd.

Als je zo naar de gezichten van de Haïtianen kijkt, dan valt het me op dat ze de moed niet verloren hebben. Iedereen is goedlachs en joviaal en lijkt vol goede moed. Een prachtig staaltje van Haïtiaanse humor maak ik mee in de bus van het vliegtuig naar de bagagehal. Er gaat ineens een doordringend alarm af in de volle bus. Iedereen gaat er van uit dat dit een alarm van de bus is, maar een dikke dame naast mij begint zenuwachtig in haar tas te graaien. Inderdaad, daar lijkt het geluid uit te komen. Geërgerd houden sommige mensen hun oren dicht, en de mevrouw begint wanhopig aan een groot onbestemd apparaat te prutsen. Om er goed bij te komen deelt ze de rest van de inhoud van haar tas even uit, en sta ik met een grote bouwlamp in mijn handen. Na vijf minuten prutsen gaat het alarm inderdaad uit. En wat gebeurt er dan? De hele bus barst uit in een uitbundige schaterlach, inclusief de dame in kwestie. En zo is de situatie weer ontspannen.

De reis door Port au Prince is eigenlijk niet veel anders dan de andere keren dat ik hier was. Een rommeltje was het altijd al, en de Delmas – de hoofdweg – zat altijd al vol met verkeer. De autorit duurt erg lang, want één dag voor onze aankomst is door de organisatie hier besloten om de locatie te wijzigen. We slingeren eindeloos de bergen in, waar we na 2 uur in een lodge aankomen, in een eenzaam gebied op 1750 meter hoogte.

De beheerder kijkt hoogstverbaasd en niet erg vriendelijk bij onze aankomst. Hij rekent pas vanaf maandag op ons, deelt hij mee. Na lang praten kunnen we gelukkig terecht en krijg ik een kamer aangewezen. Hoewel hij niet blij is, maakt de beheerder zowaar ook nog een heerlijke warme maaltijd voor ons klaar. Daarna is het hoog tijd om te gaan slapen. Het is ruim 24 uur geleden dat ik opstond, vroeg in de morgen in Houten!

De komende dagen arriveren er meer
mensen van partnerorganisaties uit de regio. Doel is om elkaar te spreken over de lopende ontwikkelingen, en gezamenlijk projecten te bezoeken. Jullie horen er nog wel van!

• 15 Oktober 2011 - 16:49

Lia:

Hey broer,
    Wel bijzonder om nou weer in Haïti te zijn. Ik las deze week dat er pas de helft van alle resten opgeruimd zijn. Je moet dus nog heel wat brokstukken tegenkomen. Laten we hopen dat ze toch gestaag door kunnen gaan.
    Wij zijn gisteren in Athene geland. Omdat Griekenland momenteel van staking naar staking glijdt, heeft onze huisbaas ons met de bagage in zijn Hyundai nog wat geladen en over een rustige snelweg naar Athene gereden. Ondertussen vertelde hij van alles, noemde bezoekwaardige plekken en veroordeelde de stakingen. 'ze hebben niks te winnen, ze doen het alleen maar voor de vakbonden.' Toen we in Athene kwamen, was duidelijk dat de vuilnisophalers staken: overal, tegen muren, pilaren, op straathoeken, liggen staaaapels afval in zakken en dozen gepropt; sommige zijn uiteraard opengevallen en lopen en lekken leeg. Ergens loopt een knul met een ijzeren staaf in de zakken te porren. Ik neem aan dat hij niet denkt dat hij hier ergens iets verloren is, maar op zoek naar bruikbare spullen. Als je daar dan bij bedenkt dat er zo'n 15.000 zwerfhonden en nog hordes zwerfkatten rondlopen in Athene, kun je bedenken dat het gemeentebestuur schijnt te hebben bevolen dat er nu opgeruimd moet worden. We zien nog geen resultaat.
    Het is verbazend dat de uitstraling erg doet denken aan Oost-Europa. Armoedige flats, kapotte luiken, beschadigde muren, straten die opgelapt zijn maar op veel plekken gaten vertonen. 's Avonds is er niet zo veel licht, dus is het uitkijken.
    De Akropolis bezoeken, blijkt vandaag geen optie: alles zit dicht. Het personeel staakt omdat ze al vijf maanden geen salaris hebben ontvangen. Onze suggestie dat ze dan onze toegangsfee gebruiken om dat aan te vullen, landt niet. Vanuit onze diepte kunnen we de Akropolis alleen maar uit de verte zien, met een paar stukjes Parthenon. Misschien zijn ze maandag om.
    En helaas, Grieks is baie lastig.
    Een groet van ons!